Få et eksempel på en mindfulness-øvelse

Man hører ofte om mindfulness og at leve en mindful tilværelse. Men hvordan øver man sig egentlig i at blive mindful?

Mindfulness handler om opmærksomhed og om at være bevidst om sin tilstedeværelse i nuet. 

Det er en meditationsteknik, der er udviklet til at hjælpe mennesker med stress, smerter og kroniske sygdomme. På sigt kan mindfulness  give dig redskaber til bedre at håndtere din livssituation og eventuelle smerter på en ny måde.

Men hvordan bliver man så mindful? Her får du en øvelse, der kan hjælpe dig på vej.

En mindfulness-øvelse

Sæt dig behageligt i en stol med fødderne solidt plantet i jorden og hænderne liggende på lårene med håndfladerne nedad. Kør rundt med skuldrene et par gange, så du synes, de sidder godt, og ret dig op. 

Du kan selv vælge, om du foretrækker åbne eller lukkede øjne. 

  • Start med at trække vejret roligt ind og ud. Når du føler, du slapper godt af, begynd da at trække vejret ind gennem næsen og ud gennem munden. Hav fuldt fokus på at trække vejret. Mærk efter hvordan det føles, når du trækker vejret, og hvordan det føles, når du giver slip. 
  • Forsøg at tømme hovedet for tanker imens. De vil være der, og de vil distrahere undervejs, men se om du hver gang, du opdager, du tænker på noget andet, kan vende tilbage til at fokusere på din vejrtrækning. 
  • Se, om du kan lave øvelsen i 5-10 minutter. Du kan også øve din opmærksomhed ved at fokusere på andre ting - at børste tænder, at vaske op, at betragte en ting foran dig og meget mere. 

Læs også:

Hent øvelsen i pdf-format, lige til at printe ud og hænge op

Læs mere om mindfulness og få gratis lydfiler

Læs artiklen: Find frem til dine værdier