Psykologiske udfald af extended reality-interventioner i rehabilitering af rygmarvsskade
Extended reality (XR) teknologier rummer et stort potentiale for rehabilitering af mennesker med rygmarvsskade ved at skabe oplevelser og miljøer, som ellers kan være svære at tilgå efter en livsændrende skade. En omfattende kortlægning af forskningen fokuseret på de psykologiske effekter af XR-interventioner er med til at styrke evidensgrundlaget og bidrager til en mere meningsfuld anvendelse af teknologien i rehabiliteringen.
Baggrund
XR er en opkommende teknologi inden for sundhedsvæsenet, som allerede har vist at kunne forbedre fysiske resultater som balance og funktionsevne hos personer med rygmarvsskade. Psykologisk velvære er en fundamental del af rehabiliteringen for patienter med rygmarvsskade, og det er derfor afgørende at undersøge, hvordan nye teknologier påvirker det mentale og følelsesmæssige aspekt. På trods af en stigende brug af teknologiske løsninger, har der hidtil manglet en systematisk gennemgang, der præsenterer den samlede evidens for de psykologiske effekter af alle typer XR-interventioner – herunder både virtual (VR), augmented (AR) og mixed (MR) reality.
Formål
Formålet er at identificere og samle alle eksisterende studier, der udforsker psykologiske resultater af XR-interventioner blandt voksne med rygmarvsskade. Dette for at danne et evidensgrundlag for fremtidig forskning på området samt klinisk praksis. Vores mål med studiet er blandt andet at få indsigt i eksisterende viden om psykologiske resultater, såsom livskvalitet, mental sundhed og coping.
Metode
Ved brug af en narrativ syntese, analyserer projektet data fra syv databaser, herunder Embase, PubMed, PsycINFO og flere. Studier inkluderet i reviewet evaluerer de psykologiske udfald af extended reality-interventioner for personer med rygmarvsskade under rehabilitering.
Resultater
Dette systematiske review identificerede 13 studier, som alle undersøgte VR-interventioner for voksne med rygmarvsskade. De kvalitative resultater peger på, at deltagere oplevede VR som en kilde til glæde, afslapning og positiv distraktion, men der blev også rapporteret negative aspekter som frustration og nedsat social kontakt i gruppesammenhæng. De kvantitative resultater var blandede, da de hyppigst undersøgte effekter på depression, angst og selvværd. Nogle studier peger på forbedringer, mens andre ikke noterer signifikante ændringer. Samlet set konkluderes det, at VR er et lovende redskab, men at den nuværende forskning er præget af begrænsninger som små deltagergrupper og en mulig "novelty effect”, altså en “nyhedsværdi” som resulterer i en særlig interesse og en positiv indstiling over for en ny/hidtil ukendt behandlingsform.
Projektperiode
Projektet startede i januar 2024 og blev udgivet i januar 2025.
Projektansvarlige
Projektet er et tæt samarbejde mellem Specialhospitalet for Polio- og Ulykkespatienter og Syddansk Universitet.
Fondsstøtte
Dette materiale er støttet økonomisk af Offerfonden. Materialets udførsel, indhold og resultater er alene forfatternes ansvar. De vurderinger og synspunkter, der fremgår af materialet, er forfatterens egne og deles ikke nødvendigvis af Rådet for Offerfonden.